Scenariusz lekcji wychowawczej: Dlaczego tak trudno nam kochać innych?
- Określenie słowa „miłość”. Burza mózgów. Polecić uczniom określenie jednym wyrazem słowo „miłość” oraz zwrócić uwagę z czym kojarzy się to słowo. Określenia należy zapisać na tablicy. Następnie należy przeprowadzić krótka pogadankę; dlaczego z tymi określeniami kojarzą uczniowie słowo miłość.
Np. uśmiech, słońce, radość, pocałunek, uczucie, uczciwość, serce, róża, kwiat, pierścionek, księżyc, gwiazdy, itp. - Ćwiczenie metodą dramy. Należy zsunąć ławki, by stworzyć odpowiednia ilość przestrzeni. Uczniowie na wybranych kilku osobach wykonują rzeźbę obrazującą „miłość”. Nauczyciel wybiera kilka autorzeźb i wspólnie z uczniami dokonuje ich analizy. Np.
- Lewa ręka na sercu, prawa wyciągnięta do przodu oznacza, iż potrzebuję miłości i daję ją, chce zachować równowagę uczuć- tyle, ile w życiu dam, tyle chce otrzymać.
- Obie ręce skrzyżowane na piersi, głowa lekko opuszczona oznacza brak miłości, boję się dać miłość.
- Obie ręce otwarte, wyciągnięte do przodu, rozchylone lekko w górę, głowa uniesiona prosto oznacza otwartość, miłość do świata i ludzi, dawanie miłości, odwagę, życiowy optymizm, silna osobowość.
- Postać klęcząca, ręka wyciągnięta (być może z kwiatem), głowa uniesiona w górę oznacza miłość do kobiety, poza wyraża szacunek i prośbę o przyjęcie uczucia.
Warto podczas tej lekcji wykonać analizę poniższych utworów:
Wiosna
Znów wiosna przyszła i kwiaty budzi,
I drzewa kwitną, widzą uśmiech ludzi.
Marzenia wiosenne i we dnie, i w nocy
I nie mam już w domu na nic ochoty.
A słońce świeci promieniem radości,
Uśmiecha się do mnie bez zazdrości.
Marzenia wiosenne i we dnie, i w nocy
I nie mam już w domu na nic ochoty.
Dziś biegam po łące i gonię motyle,
Zgubiłam kłopoty, radości mam tyle.
Marzenia wiosenne i we dnie, i w nocy
I nie mam już w domu na nic ochoty.
(B.B-S)Adam Asnyk – „Między nami nic nie było”
Między nami nic nie było!
Żadnych zwierzeń, wyznań żadnych.
Nic nas z sobą nie łączyło —
Prócz wiosennych marzeń zdradnych;Prócz tych woni, barw i blasków
Unoszących się w przestrzeni,
Prócz szumiących śpiewem lasków
I tej świeżej łąk zieleni!Prócz tych kaskad i potoków
Zraszających każdy parów,
Prócz girlandy tęcz, obłoków,
Prócz natury słodkich czarów;Prócz tych wspólnych, jasnych zdrojów,
Z których serce zachwyt piło,
Prócz pierwiosnków i powojów,
Między nami nic nie było!Zdzisław Dębicki – ” Fiołkami Ci drogę uścielę”
Fiołkami ci drogę uścielę,
Kwiaty rzucę pod stopy pachnące,
Wonne lasów i pól naszych ziele
I storczyki, co rosną na łące…Fiołkami ci drogę uścielę,
Że nie dotknie się stopa twa ziemi,
I powiodę cię, biały aniele,
I powiodę szlakami jasnemi…W marzeń cichym klękniemy kościele
Gdzieś od ludzi daleko i światła,
Mój ty biały, serdeczny aniele,
Moja duszo ty jasna, skrzydlata!…Można wykorzystać również piosenkę zespołu Manaam „Zapatrzenie”.
- Pytania pomocnicze i pogadanka wg inwencji nauczyciela i potrzeb wychowawczych zespołu klasowego.
- Porównaj treść utworów.
- Scharakteryzuj postaci występujące w utworach.
- Z którą z postaci chciałbyś pojechać na wycieczkę i dlaczego.
- Wyobraź sobie, że masz możliwość rozmowy z tymi postaciami, jakie zadasz im pytania?
- Uczniowie przygotowują się do dyskusji na temat: „Z jakimi ludźmi trudno żyć? Jakich ludzi trudno kochać?
(w dyskusji należy wykorzystać słowa: kompleksy, niedowartościowanie, lenistwo, obawa, agresja słowna, agresja fizyczna, krytykanctwo, kłamliwość). Na zakończenie uczniowie formułują i zapisują kilka złotych myśli na temat miłości.