Scenariusz lekcji wychowawczej: Dlaczego tak trudno nam kochać innych?

Scenariusz lekcji wychowawczej: Dlaczego tak trudno nam kochać innych?

  • Określenie słowa „miłość”. Burza mózgów. Polecić uczniom określenie jednym wyrazem słowo „miłość” oraz zwrócić uwagę z czym kojarzy się to słowo. Określenia należy zapisać na tablicy. Następnie należy przeprowadzić krótka pogadankę; dlaczego z tymi określeniami kojarzą uczniowie słowo miłość.
    Np. uśmiech, słońce, radość, pocałunek, uczucie, uczciwość, serce, róża, kwiat, pierścionek, księżyc, gwiazdy, itp.
  • Ćwiczenie metodą dramy. Należy zsunąć ławki, by stworzyć odpowiednia ilość przestrzeni. Uczniowie na wybranych kilku osobach wykonują rzeźbę obrazującą „miłość”. Nauczyciel wybiera kilka autorzeźb i wspólnie z uczniami dokonuje ich analizy. Np.
    • Lewa ręka na sercu, prawa wyciągnięta do przodu oznacza, iż potrzebuję miłości i daję ją, chce zachować równowagę uczuć- tyle, ile w życiu dam, tyle chce otrzymać.
    • Obie ręce skrzyżowane na piersi, głowa lekko opuszczona oznacza brak miłości, boję się dać miłość.
    • Obie ręce otwarte, wyciągnięte do przodu, rozchylone lekko w górę, głowa uniesiona prosto oznacza otwartość, miłość do świata i ludzi, dawanie miłości, odwagę, życiowy optymizm, silna osobowość.
    • Postać klęcząca, ręka wyciągnięta (być może z kwiatem), głowa uniesiona w górę oznacza miłość do kobiety, poza wyraża szacunek i prośbę o przyjęcie uczucia.

    Warto podczas tej lekcji wykonać analizę poniższych utworów:

    Wiosna
    Znów wiosna przyszła i kwiaty budzi,
    I drzewa kwitną, widzą uśmiech ludzi.
    Marzenia wiosenne i we dnie, i w nocy
    I nie mam już w domu na nic ochoty.
    A słońce świeci promieniem radości,
    Uśmiecha się do mnie bez zazdrości.
    Marzenia wiosenne i we dnie, i w nocy
    I nie mam już w domu na nic ochoty.
    Dziś biegam po łące i gonię motyle,
    Zgubiłam kłopoty, radości mam tyle.
    Marzenia wiosenne i we dnie, i w nocy
    I nie mam już w domu na nic ochoty.
    (B.B-S)

    Adam Asnyk – „Między nami nic nie było”
    Między nami nic nie było!
    Żadnych zwierzeń, wyznań żadnych.
    Nic nas z sobą nie łączyło —
    Prócz wiosennych marzeń zdradnych;

    Prócz tych woni, barw i blasków
    Unoszących się w przestrzeni,
    Prócz szumiących śpiewem lasków
    I tej świeżej łąk zieleni!

    Prócz tych kaskad i potoków
    Zraszających każdy parów,
    Prócz girlandy tęcz, obłoków,
    Prócz natury słodkich czarów;

    Prócz tych wspólnych, jasnych zdrojów,
    Z których serce zachwyt piło,
    Prócz pierwiosnków i powojów,
    Między nami nic nie było!

    Zdzisław Dębicki – ” Fiołkami Ci drogę uścielę”
    Fiołkami ci drogę uścielę,
    Kwiaty rzucę pod stopy pachnące,
    Wonne lasów i pól naszych ziele
    I storczyki, co rosną na łące…

    Fiołkami ci drogę uścielę,
    Że nie dotknie się stopa twa ziemi,
    I powiodę cię, biały aniele,
    I powiodę szlakami jasnemi…

    W marzeń cichym klękniemy kościele
    Gdzieś od ludzi daleko i światła,
    Mój ty biały, serdeczny aniele,
    Moja duszo ty jasna, skrzydlata!…

    Można wykorzystać również piosenkę zespołu Manaam „Zapatrzenie”.

  • Pytania pomocnicze i pogadanka wg inwencji nauczyciela i potrzeb wychowawczych zespołu klasowego.
    • Porównaj treść utworów.
    • Scharakteryzuj postaci występujące w utworach.
    • Z którą z postaci chciałbyś pojechać na wycieczkę i dlaczego.
    • Wyobraź sobie, że masz możliwość rozmowy z tymi postaciami, jakie zadasz im pytania?
  • Uczniowie przygotowują się do dyskusji na temat: „Z jakimi ludźmi trudno żyć? Jakich ludzi trudno kochać?
    (w dyskusji należy wykorzystać słowa: kompleksy, niedowartościowanie, lenistwo, obawa, agresja słowna, agresja fizyczna, krytykanctwo, kłamliwość). Na zakończenie uczniowie formułują i zapisują kilka złotych myśli na temat miłości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij
tiktok
x