Dzień VII 02.08 Niedziela „Wolontariat a tolerancja”
8.15 – Pobudka
8.30-8.45 – Gimnastyka
9.00 – Śniadanie
9.30-10.00 – Sprzątanie sal
10.05-10.20 – Sprawdzanie komisyjne porządku
10.20- 13.45 – Zajęcia w grupach
- warsztaty dla dzieci wolontariat a tolerancja: czy warto być tolerancyjnym
Cel: Pokazać UCZESTNIKOM, na czym polega tolerancja, jak można nauczyć się jej, co to daje , że jesteśmy tolerancyjni.
Potrzebne materiały do zajęć: Definicje tolerancji wypisane na kartkach od bloku rysunkowego, arkusze papieru do pracy w grupach, flamastry.
Metoda:
- Podziel dzieci na grupy i poproś, aby spróbowały stworzyć definicję tolerancji, wybrały tę, która uważają, za najlepszą, uzasadniły wybór, napisały wybraną definicję na arkuszu i wywiesiły w wyznaczonym miejscu.( Jeśli zdecydowałaś się na zebranie kartek, przeczytaj je w tym czasie, wybierz najciekawsze i umieść w dogodnym do oczytania miejscu).
- Liderzy grup odczytują głośno definicje swoich , motywują wybór.
- Zainicjuj dyskusję na temat sytuacji w jakiej znaleźli się Lilipuci i Guliwer, czy była tam możliwość na bycie tolerancyjnym? ( Guliwer, jako obcy stanowił zagrożenie dla gospodarzy, nie wiedzieli czego mogą się spodziewać , jak się zachowa wobec nich, jednakże, kiedy okazało się, że jest człowiekiem spokojnym i nie ma zamiaru zrobić nikomu krzywdy, Lilipuci potraktowali go jako swojego poddanego, niemal niewolnika, wyznaczyli mu zakres prac i obowiązków w zamian za jedzenie, wykorzystywali do swoich celów np. wojennych, prac porządkowych, gońca ,co uwzględnili w regułach obowiązujących gościa. Guliwer natomiast bez sprzeciwu poddał się rygorom stawianym przez cesarza i rząd, nie zadbał o swoje prawa).
- Poproś dzieci aby w grupach zastanowiły się nad następującym problemem: Jesteś władcą, przychodzi do ciebie INNY człowiek, jak okażesz mu tolerancję. Co to znaczy” inny człowiek”, jak powinien postąpić ktoś, kto uważa się za tolerancyjnego w stosunku do ludzi wyróżniających się specyficznymi cechami charakteru, wyglądu, zwyczajami. Uczniowie na arkuszach papieru wypisują (rysują) ewentualne zasady postępowania człowieka tolerancyjnego.
- Prezentacja prac grup, dyskusja nad wypracowanym materiałem.
- Poproś dzieci alby w grupach przygotowały scenkę na temat: Spotykam INNEGO człowieka, jak postępuję, żebyśmy On i ja poczuli się dobrze, docenieni, nie oceniani, bezpieczni. Dzieci prezentują swoje scenki, krótka dyskusja po każdej prezentacji, omawiająca typ INNEGO, zasady postępowania wybrane przez grupę.
- Zapytaj uczniów co sądzą o tolerancji w dzisiejszych czasach, czy jest potrzeba, czy warto być tolerancyjnym. Poproś, aby napisały o tym w krótkim wypracowaniu, najlepsze mogą być nagrodzone wydawnictwem w gazetce szkolnej.
13.45-…. Przygotowanie do obiadu
14.00- Obiad
14-15.10- Cisza poobiednia
15.10-17.45- Zajęcia w grupach
- Zrobienie kartek do Rodziców na kartkach usztywnionych dzieci rysują pierwszą stroną a na drugiej piszą pozdrowienia, kartki będą wysłane pocztą w poniedziałek.
- PRZYGOTOWANIA DO MAM TALENT
- Cel: prezentacja kolonijnych talentów
- Udział biorą: konferansjer- najstarszy chłopiec i dziewczynka
- Jury- dzieci z najmłodszej grupy plus kierownik
- Powiedzieć o dowolności konkurencji: skeczów, piosenek, wierszyków, tańca, wygibańców
- Pomoc dzieciom ze strony wychowawców
- Pomóc dzieciom przygotować niezbędne rekwizyty
- Z uzyskanych propozycji ustalić harmonogram wieczoru
17.45 – Przygotowanie do kolacji
18.00- Kolacja
18.30-21.00 Pogodny wieczór MAM TALENT
Spośród zgromadzonych kolonistów prowadzący kolejno, zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, wywołuje artystów do zaprezentowania publiczności swojego „numeru” przy okazji poprzez krótki wywiad, prowadzący przybliżają sylwetki występujących. Po występie następują zasłużone brawa, w szczególności w przypadkach- bis i na scenie pojawia się następny, reprezentujący inny rodzaj przedstawiciel kolejnej grupy. Impreza trwa do wyczerpania się przygotowanego repertuaru alu do z góry ustalonej godziny.
„Wieczór rozrywki” można realizować w wersji konkursowej. Wówczas organizatorzy ustalają wcześniej kategorie rozrywki i zasady, według których będzie odbywała się rywalizacja. Gdy konkurują ze sobą całe grupy, każda z nich typuje do poszczególnych kategorii rozrywki najlepszego w niej „swojego człowiea”. Jeżeli natomiast walka będzie szła o indywidualny prymat, to chętni do udziału w wieczorze zgłaszają swój akces osobiście u organizatorów kwalifikujących „numery” do programu. Należy wtedy przed imprezą ustalić skład jury, przygotować niezbędne dla sędziów akcesoria oraz nagrody dla najlepszych w każdej kategorii uczestników.
21.00- 21.15 Gimnastyka
21.15-…. Telefon do mamy i taty / Przygotowanie do ciszy nocnej
22.00- 6.30 Cisza nocna
Dodatkowo relację będzie można podglądać na stronach na FB:
1. ART DLA MŁODYCH https://www.facebook.com/pages/ART-dla-M%C5%82odych/368226956610523
2. FUNDACJA A.R.T. https://www.facebook.com/fundacja.art
3. MAMA NA OBCASACH https://www.facebook.com/mamanaobcasach
4. FESTIWAL RODZINY https://www.facebook.com/festiwalrodziny